Ψηφιακά παιχνίδια: σταματούν οι άνθρωποι να παίζουν;

της Ραφαέλλας Μανέλη

Ένα πέρασμα στην ιστορία των αιώνων, μια πολυαισθητηριακή εμπειρία, έναν εναλλακτικό τρόπο μάθησης αποτελούν τα παιχνίδια νέας γενιάς που συνεχίζουν να κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερα κοινά, τα τελευταία χρόνια. Τα γνωστά και πολυσυζητημένα ηλεκτρονικά παιχνίδια υπήρξαν η αφορμή για έναν τεράστιο ηθικό πανικό ή καλύτερα για μια γονεϊκή υστερία στα ‘00s.

Τα παιχνίδια, οι ταινίες, τα περιοδικά, κάθε είδος περιεχομένου κυρίως στις αρχές της ευρείας του διάδοσης έχει γίνει το έναυσμα μιας υστερίας. Οι ηθικοί πανικοί είναι αναπόσπαστο και συχνότατο κομμάτι της δημόσιας σφαίρας. Οι πιο πολλοί από αυτούς έχουν να κάνουν με τα παιδιά, τις συνήθειες και τις εμπειρίες τους, εξαιτίας της προσπάθειας προφύλαξης της – κατασκευασμένης τον 20ο αιώνα- παιδικής αθωότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις εποχές, ο δημόσιος διάλογος κυριευόταν από ηθικούς πανικούς, δεν είναι σημείο των καιρών. Οι σύγχρονοι του Σαίξπηρ είχαν ταραχθεί με τα κείμενα ενός από τους πιο επιδραστικούς ανθρώπους της Ιστορίας, τα οποία και θεωρούσαν άκρως προκλητικά. Άρα έχει συμβεί και στις καλύτερες οικογένειες.

Τα «βιντεοπαιχνίδια», όπως  έλεγαν κι έφτυναν τον κόρφο τους μαμάδες και ψυχολόγοι του 2000, υπήρξαν κι αυτά καινοτόμα. Συμπεριφορές ανηλίκων χρεώθηκαν στην «επίδρασή τους». Ακόμα και σήμερα η χρήση τους είναι ένα θέμα που εγείρει διαφωνίες, που χρήζει επεξηγήσεων και δικαιολογιών, κάποιες φορές. Αυτό συμβαίνει γιατί τις προηγούμενες δεκαετίες, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια περιγράφηκαν ως διαφθορείς παιδιών και εφήβων, ως μήτρα του κακού. Ήταν μάλλον η αυτόματη αντίδραση σε μια νέα συνήθεια. Επίσης, ήταν μια αρκετά κοντόφθαλμη προσέγγιση. Κυρίως, γιατί ως συλλογιστική υποβάθμισε τις δυνατότητες των νέων ως δεκτών και αποκωδικοποιητών μηνυμάτων, δηλαδή την κριτική σκέψη ολοκληρωμένων υποκειμένων.

Κατ’ επέκταση, το περιεχόμενο των αλληλεπιδραστικών παιχνιδιών έγινε αντικείμενο διαβούλευσης γιατί πρώτον αποτέλεσε κάτι καινούριο – άρα άγνωστο- και  δεύτερον γιατί αντιμετωπίστηκε μέσω ψυχολογικών προσεγγίσεων, οι οποίες συχνά αποδίδουν επιδραστικές ιδιότητες στα περιεχόμενα των ΜΜΕ. Σε αυτό το πλαίσιο σκέψης, παιδιά και νέοι είναι πιθανό να επηρεαστούν από το περιεχόμενο του παιχνιδιού και να οδηγηθούν σε συμπεριφορές που δεν θα είχαν σε άλλη περίπτωση. Η λογική αυτή αντιμετωπίζει τα παιδιά ως tabula rasa, ως υποκείμενα και καταναλωτές περιεχομένου χωρίς δομημένες προσωπικότητες, χωρίς παρελθόν και κρίση, ανίκανα να αλληλεπιδράσουν με το περιεχόμενο που καταναλώνουν, να διαπραγματευτούν και να απορρίψουν ό,τι δεν τους κάνει σε μια εμπειρία και μάλλον ανίκανα να εντάξουν μια πράξη στο πλαίσιο της. Πρόκειται για μια αρκετά υποτιμητική προσέγγιση.

Αν ένας  άνθρωπος σε οποιαδήποτε φάση της ζωής του είναι επιρρεπής στην επίδραση του περιεχομένου τόσο καταλυτικά, το πιθανότερο είναι ότι δεν φταίει το περιεχόμενο αλλά το λοιπό πλαίσιο ζωής και δράσης του, τα ερεθίσματα, η κοινωνική ζωή, η δυνατότητα αλληλεπίδρασης και αξιολόγησης ή άλλοι παράγοντες που μόνο ειδικοί μπορούν να προσεγγίσουν.

Σήμερα, τα παλιά βιντεοπαιχνίδια έχουν εξελιχθεί σε ψηφιακά παιχνίδια νέας γενιάς με καταπληκτικά γραφικά, σενάρια που θα ζήλευαν οι καλύτερες ταινίες και μερικά από τα γνωστότερα αποτελούν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο μάθησης κι εκπαίδευσης για κοινά όλων των ηλικιών. Παίζοντας μπορεί να βρεθείς στην αρχαία Αθήνα, την Αίγυπτο των Φαραώ ή την Ιαπωνία υπό την απειλή των Μογγόλων. Υπάρχει η γενικότερη αντίληψη ότι το παιχνίδι, επειδή είναι ένα μέσο χαλάρωσης, δεν μπορεί να είναι διδακτικό. Όμως, εδώ και δεκαετίες η σκέψη αυτή συνεχώς καταρρίπτεται. Οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να παίζουν. Οι εποχές αλλάζουν όπως επίσης και τα ερεθίσματα των ανθρώπων, το αποτέλεσμα είναι τα μέσα χαλάρωσης να είναι διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα πολλαπλών δυνατοτήτων, όχι μοναχικές εμπειρίες καναπέ.

Σύμφωνα με τις σχετικές θεωρίες, ηλεκτρονικά παιχνίδια σήμερα μπορούν να αποτελέσουν το κέντρο μαθησιακών διαδικασιών καθώς ενσωματώνουν πολλαπλά οφέλη :

  • Ελκυστικό περιεχόμενο
  • Εξοικείωση με τον ψηφιακό κόσμο
  • Ανάπτυξη κριτικής και συλλογιστικής σκέψης
  • Ανάπτυξη αντανακλαστικών
  • Υψηλές ταχύτητες που διατηρούν το ενδιαφέρον

Οι άνθρωποι δεν σταματούν να παίζουν επειδή γερνούν. Γερνούν, επειδή σταματούν να παίζουν. OliverW. Holmes, 1809-1894, Αμερικάνος συγγραφέας

*Ένα από τα γνωστότερα βιβλία για το θέμα : Prensky,Μ. (2009) Μάθηση βασισμένη στο ψηφιακό παιχνίδι, εκδόσεις : Μεταίχμιο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Πρόσφατα

Τηλεδιάσκεψη Κώστα Τζιούμη με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη

Τηλεδιάσκεψη, την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020, είχε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με θέμα τον εορτασμό του 1821 το προσεχές έτος - 200...

Συμμετοχή Υφυπουργού Εξωτερικών Κ. Βλάση, στην τελετή απονομής του παρασήμου του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής στον Michael Dukakis

Ο Υφυπουργός κ. Κωνσταντίνος Βλάσης συμμετείχε σήμερα διαδικτυακά στην τελετή απονομής του παρασήμου του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος της Τιμής στον ομογενή...

Απομακρύνθηκε “εθελοντής” του Υπ.Εσωτερικών μετά από αποκαλυπτικά ρεπορτάζ της ΕΦΣΥΝ

Τέσσερις μέρες μετά το πρώτο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (Ενας συνεργάτης με... παρελθόν) και ενώ ακολούθησαν αρκετές αποκαλύψεις (6+1 ερωτήματα για τον σύμβουλο...

Δημοσιεύθηκαν στο ΦΕΚ τα νέα μέτρα προστασίας απο την πανδημία

Δημοσιεύθηκαν σήμερα στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως τα νέα μέτρα προστασίας για το δεύτερο κύμα πανδημίας που μεταξύ άλλων προβλέπουν υποχρεωτική χρήση μάσκας...

Μνημόσυνο Ηγουμένης Ι. Μ. Καλτεζών

Στήν Ἱερά Μονή Ἁγίου Νικολάου Καλτεζῶν, τελέστηκε τό Σάββατο 24 Ὀκτωβρίου 2020,  τό τεσσαρακονθήμερο Μνημόσυνο τῆς μακαριστῆς Γεροντίσσης Βερονίκης Μοναχῆς, Ἡγουμένης τῆς Ἱερᾶς...

Δημοφιλή

1. Οι νέοι μιλούν για την Τρίπολη |«Να μας δοθούν κίνητρα για να χτίσουμε πάνω στο παλιό»

Με κυρίαρχη ιδέα ότι μια κοινότητα δεν μπορεί να ακούει για τόσα χρόνια μόνο την ηχώ της, τα Arcadikanea.gr διευρύνουν το δημόσιο...

Όλα τα φώτα στην Emily!

Γράφει η Γεωργία Κακή Ναι, μιλάω για τη νέα σειρά #emilyinparis. Μία καθαρόαιμη ρομαντική κομεντί που από την...

Εορτασμός εθνικής επετείου από τον Φιλοτεχνικό Όμιλο Τρίπολης και το Πολεμικό Μουσείο

Ο Φιλοτεχνικός Όμιλος Τρίπολης και το Πολεμικό Μουσείο Τρίπολης ως συνδιοργανωτές, υπερβαίνωντας τα όποια εμπόδια τίθενται εξαιτίας της πανδημίας...

Τι μαγειρεύουν αύριο; Vol.3

Κοτόπουλο με χυλοπιτάκι Τριπόλεως στο φούρνο. Θα χρειαστούμε: 1 κοτόπουλο κομμένο σε μερίδες400γρ ντομάτα ψιλοκομμένη1 κουταλιά...