Για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση θα ζητήσουμε περισσότερα

Το παρόν, εν πολλώ, καθορίζεται από τα  ερωτήματα που θέτουμε για το παρελθόν.

Συνήθως τα έθνη – κράτη, αυτή η γενικότερη τάση στον πλανήτη τα τελευταία 200 χρόνια, στηρίζονται πάνω στην ιδέα μεγάλων αφηγήσεων μοναδικότητας. Συνήθως πολύ μεγάλων και ακλόνητων, σχεδόν θεσφάτων.  Στις επετείους σημαντικών χρονικών στιγμών, το έθνος – κράτος ως κατασκευαστής και συντηρητής της ιδεολογίας έρχεται να παρουσιάσει τον εαυτό του στους μέσα και στους έξω, φρουρώντας τα προπύργια της μνήμης και άρα της κοινής παραδοχής για την Ιστορία.

 Έτσι και τώρα, μια από τις προηγούμενες μέρες, δόθηκε στη δημοσιότητα το βίντεο της Επιτροπής για το 2021 στο πλαίσιο των εορτασμών για τα  200 χρόνια από την Επανάσταση. Το βιντεοκλίπ της επετείου έχει τίτλο «Ας κρατήσουν οι χοροί», εμπνευσμένο από το ομώνυμο τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου. Στο βίντεο βλέπουμε όμορφα παιδιά και νέους να τραγουδούν το τραγούδι του Σαββόπουλου, ντυμένοι στα ασπρόμαυρα, μέσα στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Φυσικά και ο χώρος γυρίσματος θα ήταν το Παναθηναϊκό Στάδιο, ως χώρος ικανός να προσδώσει στην αφήγηση την επιθυμητή ιστορική συνέχεια περί του γένους που κρατά από την αρχαιότητα κι η ιστορία του είναι γραμμική. Το Παναθηναϊκό Στάδιο – εν προκειμένω- εξυπηρετεί την αφήγηση. Εννοείται ότι θα τραγουδούσαν Σαββόπουλο, τον τελευταίο της γενιάς του ’30, της γενιάς του ήλιου, του γαλάζιου και της ελιάς.

Τα παιδιά τρέχουν στο στάδιο ψάλλοντας «Εθνική Ελλάδος, γεια σου» καταφάσκοντας  στη φιλοδοξία να αποτελέσουν τη συμβολική συνέχεια του ένδοξου εθνικού σεναρίου που σκιαγραφείται με την υπόλοιπη αφήγηση.

Αυτή είναι η Ελλάδα;

Δεν είναι η πολυπολιτισμικότητα της περιοχής, όπως ανέκαθεν υπήρχε, δεν είναι τα νησιά και τα χωριά, οι νέοι που δεν κράτησε η χώρα, οι Έλληνες διαφορετικού χρώματος που δουλεύουν και διαπρέπουν εδώ, τα παιδιά ΑΜΕΑ, οι όμορφοι άνθρωποι που παλεύουν για την ελευθερία,  δεν είμαστε οι νίκες μας ενάντια στο φασισμό;

Είμαστε μόνο όμορφοι, λευκοί, αρτιμελείς, ετεροφυλόφιλοι νοσταλγοί των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004; Είμαστε άραγε τόσο συντηρητικοί;

Με αυτό το βίντεο, η Ελλάδα εμφανίζεται πάλι επιφανειακή. Δεν είναι δυνατό, δεν είναι αγωνιστικό, είναι μοναχά ένα βίντεο που χαϊδεύει τα νεοελληνικά ένστικτα συνηγορώντας στις εθνικές αφηγήσεις. Είναι μια μέτρια προσπάθεια δημιουργίας συμβολικού περιεχομένου που ευθυγραμμίζει στο κοινό φαντασιακό την παλιγγενεσία με την πολυαναμενόμενη οικονομική ανάκαμψη και την έξοδο από την πολυετή κρίση.

Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι που συγκινήθηκαν, κάποιοι ίσως το θεώρησαν καλό. Όμως, είναι επιτακτική ανάγκη να ζητήσουμε περισσότερα από τη χώρα και τους συμβολισμούς που τη διέπουν. Αν πρέπει οπωσδήποτε να είμαστε κάτι, ας είμαστε συμπεριληπτικοί, ας είμαστε πανανθρώπινοι, αν είμαστε ειρηνοποιοί, ας είμαστε τα νησιά κι η αγροτιά, τα παιδιά που παλεύουν με τη φτώχεια, ας είμαστε τα γραμμένα συνθήματα στη Σταδίου που μας καλούν «να μη ζήσουμε σα δούλοι», ας είμαστε οι εκπαιδευτικοί κι οι καλλιτέχνες που παλεύουν τόσα χρόνια με θηρία, ας είμαστε τα παιδιά στις πλατείες της επαρχίας, ας είμαστε οι γιαγιάδες στα ακριτικά νησιά που φρόντιζαν μωρά που δεν πνίγηκαν. Ας είμαστε ένας λαός που κοιτά μπροστά και δεν επιθυμεί να μοιάζει συνέχεια ελληνικής ταινίας.

Μόνο αν κοιτάξουμε βαθιά και καταπρόσωπο την εικόνα της χώρας, μπορούμε να αρπάξουμε την ευκαιρία που μας δίνεται με αφορμή τα 200 χρόνια από την Επανάσταση και να κάνουμε ανασκόπηση των κατορθωμάτων, της προόδου, της πτώσης.

Οι λαοί είναι περισσότερο ώριμοι πια για να κοιτάξουν πίσω τους και να μετρηθούν με τα φαντάσματα της ιστορίας  τους. Το βίντεο θύμισε φολκλόρ εορτασμούς της δεκαετίας του ’90, τότε παλεύαμε με την ανάκτηση της μνήμης, τώρα μπορούμε πολύ περισσότερα. Τώρα χρειαζόμαστε συνείδηση, όχι σημαιάκια. Δεν είναι αυτό το ροκ του μέλλοντός μας.

Ραφαέλλα Μανέλη

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Πρόσφατα

Έκρηξη σε τάνκερ ελληνικών συμφερόντων στη Σαουδική Αραβία

Επτά Έλληνες συμπεριλαμβανομένου και του πλοιάρχου, βρίσκονται ανάμεσα στο πλήρωμα τάνκερ, στο οποίο σημειώθηκε έκρηξη ενώ ήταν αγκυροβολημένο στο Αλ Σουκαΐκ της...

Κώστας Τζιούμης: «Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια των πεζών και των οδηγών»

Αυτοψία σε εργασίες διαγράμμισης στις οδούς «Ναυπλίου» και «Αμυκλών» (ο δρόμος που οδηγεί στο γήπεδο του Αστέρα) πραγματοποίησε, την Τετάρτη (25/11/2020), ο...

Κορονοϊός: Γεωγραφική κατανομή των 2152 νέων κρουσμάτων covid-19

Η γεωγραφική κατανομή των 2152 νέων κρουσμάτων covid-19 έχει ως εξής: • 6 κρούσματα κατά τους ελέγχους που διενεργήθηκαν...

Η Ε.Ε προχωρά στην έκδοση του “κοινωνικού ομολόγου”

Σταθεροποιητικά κινήθηκαν σήμερα οι αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων στη δευτερογενή αγορά, σε αντίθεση με αυτές των ιταλικών (0,554%) και πορτογαλικών (στο 0,016%...

Πέθανε ο Ντιέγκο Μαραντόνα

Σοκ σε ολόκληρο τον κόσμο προκαλεί η είδηση ότι ο Ντιέγκο Μαραντόνα πέθανε από ανακοπή καρδιάς. Την είδηση μετέδωσε πρώτο το...

Δημοφιλή

Ο Covid-19 στους δρόμους: η πανδημία μέσα από τη street art

Η τέχνη του δρόμου δεν ήταν ποτέ τόσο αναγκαία όσο σήμερα. Κάθε πιεστική περίοδος στην ανθρώπινη ιστορία εκτοξεύει στη καλλιτεχνική δημιουργικότητα. Η...

Συμβουλευτικό Κέντρο Τρίπολης: “Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών”

Η βία κατά των γυναικών μας αφορά όλες και όλους. Δεν έχει ένα μόνο πρόσωπο και δεν αφορά μόνο το άτομο που...

Μείωση θανάτων για το 2020 σε σχέση με το 2019 και με “ΠΑΝΔΗΜΙΑ”.

Σε 86.093 (43.033 άνδρες και 43.060 γυναίκες) ανήλθαν οι θάνατοι στην Ελλάδα τις πρώτες 35 εβδομάδες του 2020, ενώ για την αντίστοιχη...

Δολιανά: Ένα ιστορικό χωριό της Αρκαδίας

Ο χώρος, που σήμερα βρίσκονται τα Άνω Δολιανά, στην αρχαιότητα υπαγόταν στην Τεγέα. Είναι γνωστά τα λατομεία του υπόλευκου μαρμάρου, το οποίο...