40 LOVE | Σωστή αποθεραπεία μετά την άσκηση (Μέρος Πρώτο)

0
22

Γράφει ο Γιώργος Παπαδόπουλος

Η αθλητική δραστηριότητα , οποία κ αν είναι αυτή και όπως και αν γίνεται προκαλεί αρκετές αλλαγές στο σώμα. Μερικές από αυτές που συμβαίνουν είναι η μείωση του μυϊκού γλυκογόνου ( το οποίο αποτελεί την αποθήκη ενέργειας), η απώλεια υγρών, η συσσώρευση γαλακτικού οξέος και η αποδόμηση του μυϊκού ιστού. Η έλλειψη προσοχής από μέρους του αθλούμενου μπορεί να αποδειχτεί αρκετά επιζήμια για την υγεία του, ειδικά εάν δεν προσέξει την αποθεραπεία του.

Εκείνο που ονομάζουμε χαλάρωση ή αποθεραπεία είναι η σταδιακή αποκατάσταση του οργανισμού, η οποία ορίζεται από τα 15 – 30 λεπτά ανάλογα πάντα με την διάθεση των αθλουμένων. Στόχος είναι πάντα να επανέλθει ο οργανισμός στα επίπεδα που βρισκόταν πριν από την οποιαδήποτε άσκηση.

Η αποθεραπεία είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς κατά την διάρκειά της το σώμα προσπαθεί να προσαρμοστεί στις φυσικές επιδράσεις και στο στρες, που έχει προκαλέσει η άσκηση. Ένα από τα πολύ μεγάλα οφέλη της αποθεραπείας είναι το να επιτρέπει επίσης στο σώμα να αναπληρώσει τις αποθήκες ενέργειας και να επιδιορθώσει τους κατεστραμμένους ιστούς. Χωρίς την κατάλληλη αποθεραπεία μπορεί σε περιπτώσεις πολύ έντονου μυϊκού καμάτου να έχουμε συνθήκες υπερπροπόνησης. Αυτές χαρακτηρίζονται από το αίσθημα γενικής αδιαθεσίας και κόπωσης, την κατάθλιψη, την μειωμένη αθλητική επίδοση και συνοδεύονται από αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού. Σε κάθε περίπτωση οι αθλούμενοι δεν θα πρέπει να βιάζονται να τελειώνουν την προπόνηση και να ξεχνούν την αποθεραπεία. Δεν χρειάζεται να περνάτε τα όρια σας και να δείχνετε έλλειψη σεβασμού στο σώμα σας.

Η αποθεραπεία χωρίζεται ουσιαστικά σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Κατά πρώτον στην παθητική αποθεραπεία, κατά την οποία ο οργανισμός πραγματοποιεί από μόνος του αυτόματα ορισμένες διεργασίες για να προσαρμοστεί από τις επιπτώσεις της άσκησης. Ένα παράδειγμα είναι ο ύπνος. Με τον ύπνο ή την ξεκούραση γενικότερα μπορούμε να διευκολύνουμε και να επιταχύνουμε τη διαδικασία της παθητικής αποκατάστασης.

Τέλος έχουμε την ενεργητική αποθεραπεία, κατά την οποία ο ίδιος ο ασκούμενος πραγματοποιεί διαδικασίες μετά το τέλος της προπόνησης, που του επιτρέπουν να επιταχύνει την αποκατάσταση του. Οι ασκήσεις αποθεραπείας λειτουργούν ακριβώς αντίστροφα από αυτές που συντελούνται κατά την διάρκεια της προθέρμανσης (ζέσταμα). Πιο συγκεκριμένα όταν ξεκινούμε την αποθεραπεία μας ρίχνουμε σταδιακά τον ρυθμό της αθλητικής δραστηριότητας, που κάναμε τα προηγούμενα λεπτά κατά την άσκηση. Μετά το τέλος για παράδειγμα μια αερόβιας δραστηριότητας ( περπάτημα, τρέξιμο, ποδήλατο, κολύμπι κ.α) η αποθεραπεία μας βοηθά στη σταδιακή μείωση των καρδιακών σφυγμών και στο κατέβασμά τους στα αρχικά επίπεδα, στα οποία βρίσκονταν πριν την άσκηση και επιτρέποντας στην αναπνοή μας να αποκτήσει κανονικό ρυθμό. Τέλος επειδή το σώμα μας είναι αρκετά ζεστό και ελαστικό μπορούμε να εκτελέσουμε με μεγαλύτερη ευκολία και άνεση ασκήσεις στατικών διατάσεων.

Στο επόμενο μας άρθρο να αναφερθούμε σε ασκήσεις και τρόπους ενεργητική αποθεραπείας καθώς και σε μερικές διατροφικές συμβουλές που μπορούν να βοηθήσουν το σώμα μας στην καλύτερη αποκατάστασή του .

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ