40 Love | H παθητική αποκατάσταση και τα οφέλη της

Γράφει ο Γιώργος Παπαδόπουλος

Στο προηγούμενό μας άρθρο είχαμε αναφερθεί στα οφέλη της ενεργητικής αποκατάστασης αλλά και σε μερικές από τις μορφές της, οι οποίες είναι αρκετά ωφέλιμες για τον οργανισμό μας. Εκτός όμως από την ενεργητική αποκατάσταση ή αποθεραπεία υπάρχει και η παθητική. Κατά την παθητική αποκατάσταση το σώμα πρέπει να μείνει τελείως ήσυχο από κάθε μορφής άσκηση προκειμένου να ξεκουραστεί πλήρως. Όπως αναφέρουν οι υποστηρικτές αυτής της επιλογής, η αποχή από οποιαδήποτε δραστηριότητα βοηθά στη μείωση της κόπωσης.

Η βασικότερη μορφή παθητικής αποκατάστασης είναι η διαδικασία του ύπνου. Ο ύπνος που έχει διάρκεια από 7 έως 9 ώρες βοηθά τον ασκούμενο να χαλαρώσει από την πίεση και το ψυχολογικό stress, που του προκαλεί η άσκηση. Κατά την διάρκεια του ύπνου η πίεση του αίματός μας πέφτει και η καρδιά μας μειώνει τους χτύπους της. Με αυτόν τον τρόπο χαλαρώνει το κυκλοφορικό και μυϊκό μας σύστημα και βοηθά την παραγωγή της αυξητικής ορμόνης να φτάσει στο ανώτατο της επίπεδο, πράγμα που βοηθά αρκετά τα παιδιά.

Μια δεύτερη μορφή παθητικής αποκατάστασης είναι η αποφυγή αρνητικών σκέψεων από τον αθλητή μέσω του διαλογισμού, της ανάγνωσης και της μουσικής.

Πολλοί από τους ειδικούς συστήνουν στους αθλητές – ασκούμενους  το μασάζ (μάλαξη) σαν μια ακόμα μορφή παθητικής αποκατάστασης. Σε αυτή την διαδικασία με τις συστηματικές κινήσεις που εφαρμόζονται πάνω στο ανθρώπινο σώμα, από τον ειδικό φυσιοθεραπευτή, επιταχύνεται κατά μεγάλο ποσοστό η αποκατάσταση του ασκούμενου. Με την διαδικασία της μάλαξης χαλαρώνουν και αναζωογονούνται οι μύες με αποτέλεσμα να αποτοξινώνεται το λεμφικό σύστημα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι αρχαίοι Έλληνες ιατροί και προπονητές συνιστούσαν την εφαρμογή της μάλαξης πριν και μετά την άσκηση λόγω του ότι είχε ωφέλιμη επίδραση στο μυϊκό και κεντρικό νευρικό σύστημα μειώνοντας την ένταση και το άγχος.

Η υδροθεραπεία αποτελεί μια ακόμη μορφή παθητικής αποκατάστασης που κάνει χρήση των φυσικών και θεραπευτικών ιδιοτήτων του νερού. Η υδροθεραπεία ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη από τα αρχαία χρόνια. Πιο συγκεκριμένα αξίζει να αναφερθούμε σε μερικές από τις μορφές της βύθιση του σώματος, πλήρως ή μερικώς, στο νερό και αυτές δεν είναι άλλες από την κρυοθεραπεία, την θερμοθεραπεία, την εναλλαγή της θερμοκρασίας και φυσικά την υδροστατική πίεση, η οποία σύμφωνα με τους επιστήμονες περιορίσει κατά μεγάλο ποσοστό το σχηματισμό του οιδήματος, που μπορεί να έχει δημιουργηθεί από την άσκηση .

Η HBO (αρχικά από τις λέξεις Hyperbaric oxygenation therapy) είναι και αυτή μια από τις πιο μοντέρνες μεθόδους παθητικής αποκατάστασης. Με τον συγκεκριμένο τρόπο επιταχύνεται η αύξηση της παροχής οξυγόνου στο σώμα. Αυτό, πραγματοποιείται με την εισπνοή αέρα με υψηλή περιεκτικότητα οξυγόνου μέσα σε ένα περιβάλλον υψηλής ατμοσφαιρικής πίεσης, συνήθως ένα ειδικό θάλαμο, όπως αυτό που χρησιμοποιούν οι δύτες. 

Τέλος τα ηλεκτρικά ρεύματα τα οποία έχουν έρθει τελευταία στο προσκήνιο χρησιμεύουν, τόσο για την αποκατάσταση από την προπόνηση, όσο και για την αναπλήρωση μέρους της.

Αναφορικά με τον ποιο τρόπο πρέπει να διαλέγουν οι αθλούμενοι για την αποκατάστασή τους πολλοί από τους ειδικούς συνιστούν ότι αυτό ποικίλει, ανά περίπτωση. Τόσο η ενεργητική, όσο και η παθητική αποκατάσταση έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στην ανάκαμψη του αθλητή. Το είδος της ανάκαμψης εξαρτάται πολλές φορές από το είδος της προπόνησης που έχει προηγηθεί. Πιο συγκεκριμένα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τον όγκο και την ένταση της προπόνησης. Για παράδειγμα, όταν κάποιοι αθλητές κάνουν διπλές προπονήσεις την ίδια ημέρα πρέπει να βλέπουν την δεύτερή τους προπόνησης σαν ένα είδος ενεργητικής αποκατάστασης με μειωμένη ένταση, σε σχέση με την πρώτη.

Εν κατακλείδι θα ήθελα να αναφέρω, κλείνοντας αυτό το μεγάλο κεφάλαιο της αποθεραπείας, το οποίο αναλύθηκε μέσα από τρία άρθρα, ότι πάντα η σημασία της αποκατάστασης στην προπόνηση ήταν, είναι και θα είναι πολύ σημαντική. Όλο και πιο πολλοί αθλητές και προπονητές σχεδιάζουν την προπόνηση τους δίνοντας βάση στην αποκατάσταση (παθητική και ενεργητική). Τόσο η ενεργητική, όσο και η παθητική αποκατάσταση – αποθεραπεία  μπορούν να πάρουν στις πλάτες τους όλο το φορτίο που αφήνει η άσκηση στον οργανισμό μας και να αποφύγουμε τραυματισμούς και σύνδρομα υπερπροπόνησης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Πρόσφατα

Δημοφιλή